måndag 18 mars 2013

Plasttallrikar i skolan

Jag fick för en tid sendan höra talas om att barnen här i kommunen äter på plasttallrikar. Jag tycker det låter väldigt konstigt och framförallt onödigt med tanke på att man egentligen inte vet hur mycket av kemikalierna i plasten som överförs till maten. Plast och värme är sällan en bra kombination och jag har även för mig att fet mat kan påverka så att fler ämnen frigöras. Efter att ha läst på lite i "Den onda badankan" och fått lite s.k. "plastkoll" så har jag länge gått och funderat på vad är för sorts plast i dessa tallrikar

I samband med lokaltidningens reportageserie angående skolmaten kunde man häromdagen chatta med kostcheferna i kommunen. Jag tog tillfället i akt och frågade vad det var för sorts plast och fick till svar att de är gjorda i melaminplast och att de inte innehåller bisfenol. När jag sen svarade med att melaminplast innehåller formaldehyd (som är väldigt skadligt) svarade kostcheferna genom att citera Livsmedelsverket (SLV). De skriver på sin hemsida att det inte är farligt att använda tallrikar gjorda i melamin och att "melaminet är så hårt bundet i plasten att det inte överförs till maten i farliga mängder"

Just "i farliga mängder" tolkar jag som att det faktiskt överförs någonting till maten. Hur mkt är OK?
Kan inte varm och fet mat påverka så att det frigörs mer skadliga ämnen? Jag tycker det är väldigt onödigt att chansa när det gäller barn. Ingen kunde väl tidigare ana att t.ex. kvitton och plastleksaker kunde vara farliga?


Kostcheferna säger vidare att det här är en intressant diskussion men att jag får vända mig direkt till SLV med mina frågor. Vi får se hur jag jobbar vidare med detta. Det känns som om det kan bli svårt att påverka det här med plasttallrikar inom den närmaste framtiden om jag måste få med mig SLV på tåget. Det känns ibland som de är så sena med att gå ut med information, så försiktiga (fega?). Jag tycker det är så synd att SLV inte går ut och varnar mer aktivt för t.ex. plast i kontakt med mat, konservburkar och besprutade grönsaker/frukter. Särskild när det gäller råd till barn, ammande kvinnor och gravida. Även om det inte finns forskning kring allt så borde ju försiktighetsprincipen gälla. Det känns så fel att ha sådan "makt" och inte varna när man VET att vi får i oss ämnen som kan vara skadliga. Suck, det är så många som lutar sig mot SLV:s rekommendationer och följer de så slaviskt så varför inte bara uppdatera informationen på hemsidan angående risker med plast? Ge konkreta exempel på vad man kan göra för att undvika skadliga ämnen. Varför inte bara gå ut med att rekommendera ekologiska grönsaker/frukter till barn (med hänsyn till cocktaileffekten)? Det skulle, enligt mig, inte göra någon skada utan mer nytta

Jag försöker verkligen bara handla ekologiska frukter och grönsaker. Jag undviker konservburkar och tänker på att förvara mat i metall- eller keramikkärl. Jag använder nappflaskor och vattenflaskor i glas eller rostfritt. Jag försöker tänka till och jag försöker informera mina medmänniskor utan att tjata alltför mycket. Man kan inte skydda sig helt och hållet men man kan göra sitt bästa. Om inte för sin egen skull så för sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn?


Här är en reflektion som jag fick på facebook när jag skrev om mina funderingar kring dessa plasttallrikar:

"En kort reflektion. De som idag är runt pensionsåldern föddes utan några som helst gifter i kroppen. Deras barn tillhör de första generationerna som redan Vid födseln fick med sig olika gifter i kroppen. Idag har våra barn cirka 200 olika miljögifter redan som nyfödda bebisar. Vi får också i oss så mycket kvinnligt könshormon idag, att flickors pubertet sker ungefär ett år tidigare. Visst är det så att man inte kan oroa sig för allting, då blir man galen. Men som jag ser det är det ett framsteg, varje gång vi tänker kritiskt."

Bra sagt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar